вторник, 15 май 2018 г.

Лимонено-сметанов сос с каперси




Този изключително фин сос е подходящ за задушени зеленчуци, риба или птиче месо. За мен най-вкусно е с аспержи, броколи или малки пресни картофчета. Честно казано, харесва ми повече от сос Холандес. Добре е лукът да е от по-нежните на вкус сортове като "Шалот", но ако нямате спокойно може да ползвате обикновен бял лук. Намалете количеството му до 1 с.л. ситно нарязан и ще получите великолепен резултат. Ако опитате соса с аспержи, непременно ползвайте за разреждане бульона в който са се варили.

Продукти:

2 шалота
40 г меко масло
100 мл бяло вино
100 мл зеленчуков бульон
2 с.л. лимонов сок
настъргана кора от 1/2 лимон
1 равна с.л. брашно
1 жълтък
30 г каперси
100 г разбита до полутвърдо течна сметана
сол и бял пипер на вкус




Приготвяне:

* Нарежете лука фино и го задушете в половината от маслото на много бавен огън. Лукът трябва да остане светъл и прозрачен на цвят, но същевременно да омекне. Залейте с виното и усилете огъня. Кипнете за 2-3 минути без капак, колкото да се изпари остротата на алкохола. Добавете бульона, сока и кората на лимона. Гответе 2-3 минути.

* Разбъркайте на крем останалото масло с брашното. Сипете го в течността и разбъркайте за кратко, докато сосът се сгъсти. Подправете със сол и бял пипер. Махнете соса от огъня и прибавете жълтъка. Разбъркайте. Накрая сипете сметаната и отново разбъркайте.

* Половината от каперсите нарежете на ситно и ги добавете в соса. С останалите гарнирайте и поднесете към зеленчуци, риба или месо. Да ви е сладко!




5 коментара:

  1. Йоли, утре ще готвя аспержи и ще непременно ще опитам с този сос още повече че имам всички продукти. А дали ще стане без вино?
    Поздрави Катя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, принципно няма проблеми и без вино. То само дава вкус, алкохол няма, изпарява се напълно. Но ако не харесваш, замени го със същото количество бульон, в който си варила аспержите. И може би още малко лимонов сок, тъй като виното също дава лека киселина. Ще се радвам, ако ти хареса. Благодаря ти!

      Изтриване
  2. Йоли, направих сосчето. Много ми хареса, леко се усещо вкуса виното, много много ми хареса. Остана ми малко сос и днес полях ориза с него получисе супер.
    Поздраеи Катя

    ОтговорИзтриване
  3. Йоли, да ти кажа ,че сосчето е супер. Аз веднага ти писах но коментара някъде се изгуби. Вече за втори път го правя, и да знаеш ,че ис ориз не е лошо. С този лек аромат на винце мммм....
    Поздрави Катя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, извини ме за забавянето. Изобщо не се е изгубил коментара ти, просто аз едва сега го модерирах за публикуване. Нямаше ме десетина дни и не съм поглеждала какво става тук. Затова се забавих. Много, много ти благодаря както винаги. Радвам се, че ти хареса!

      Изтриване